Ochutnávka informačního vzdělávání na vlastní kůži

LENKA ŠIMKOVÁ ctenar@svkkl.cz

V Městské knihovně ve Slaném již lekce IV připravují, proč ale nebýt ještě lepší…V Městské knihovně ve Slaném již lekce IV připravují, proč ale nebýt ještě lepší…V Městské knihovně ve Slaném již lekce IV připravují, proč ale nebýt ještě lepší…

V polovině srpna letošního roku jsem měla příležitost zúčastnit se dvoudenního semináře v Městské knihovně Slaný, který byl zaměřen na informační vzdělávání (dále jen IV) zejména dětí a mlá­deže v knihovnách. Lektorsky jej zajišťovala Mgr. Len­ka Navrátilová z Městské knihovny v Poličce, která se této problematice již několik let věnuje. Během dvou dní se nám snažila předat především své zkušenosti z praxe, podložené ovšem i nezbytnou teorií z oblasti IV. Seminář byl na­plněn mnoha zajímavými aktivitami, vyžadoval spolupráci, zapojení do programu a zahrnoval seznámení s mnoha metodami z oblasti kritického myšlení, které jsou dále využitelné při konkrétních lekcích IV.

Informační výchova by měla být chápána jako ucelený proces vedoucí ke získání znalostí, dovedností a kompetencí uživatelů k samostatné práci s informacemi a informačními zdroji. Podstatná, ale ne jediná, je potom i schopnost efektivně využívat služeb knihoven.

Jako jednu z prvních činností jsme si vyzkoušeli takzvanou Abecedu. Její princip je celkem jednoduchý, ovšem efekt velmi dobrý. Na každé písmeno z abecedy je třeba zapsat jedno, nebo více přídavných jmen, které nás k danému téma­tu napadnou, a které ho podle našeho názoru vystihují. V tomto případě to byla lekce IV.

Dovolím si vám nyní předat něco ze svých poznámek v podobě zmíněné abecedy, a tuto meto­du doporučuji při přemýšlení o jakémkoli téma­tu či problému.

Jaká by měla být lekce informační výchovy?

a – aktivní

b – bezpečná

c – cílená

d – důvtipná

e – efektivní

f – funkční

g – gramotná

h – hravá

ch – chytrá

i – inspirativní

j – jasná

k – krásná

l – logická

m – motivační

n – naučná

o – opakovatelná

p – precizní

r – rytmická

s – soudobá

t – tradiční

u – univerzální

v – veřejná

z – zábavná

Záměrně vynechávám některá písmenka, jako je q, w, y atd., ovšem i zde jsme našli zajímavá slova – například qalitní či werichovská :-). Jak takovou lekci připravit, se dozvíte v některých z dalších čísel Čtenáře, neboť na toto téma chy­s­táme miniseriál. S daným seznamem i dalšími podklady jsme dále pracovali a společným cílem bylo naučit se dívat na informační vzdělávání v knihovně jako projekt. Věřím, že mnohým z nás se to podařilo.

Vzdělávání uživatelů, ale i knihovníků byla věnována celá sekce na druhém dni konference Knihovny současnosti 2012 v Pardubicích. Je zřej­­mé, že proto, abychom mohli vzdělávat své uživa­tele, je nutné být vždy o krok napřed. Semináře podobné tomu, který proběhl ve Slaném, k tomu rozhodně přispívají.

Foto archiv knihovny


Diskuze ke článku "Ochutnávka informačního vzdělávání na vlastní kůži"

Zatím nebyly vloženy žádné příspěvky. Diskutovat může pouze přihlášený uživatel.

Vyhledávání

Přihlášení

Jméno
Heslo
  • Pokud ještě nemáte své přihlašovací jméno a heslo, a jste předplatitelem tištěné verze Čtenáře, zaregistrujte se.
  • Zapomněl jsem své přihlašovací údaje, co mám dělat? Více informací.

Aktuální číslo

foto_tydne
Středočeský kraj

Copyright © 2007 - Středočeská vědecká knihovna v Kladně
Realizace: BestSite s.r.o., redakční systém CMS K2